تحقیق، پایان نامه، پروژه،پرسشنامه...

تحقیق، پایان نامه، پروژه،پرسشنامه...

تحقیق، پایان نامه، پروژه،پرسشنامه...

تحقیق، پایان نامه، پروژه،پرسشنامه...

مقاله حاکمیت شرکتی

دسته بندی پژوهش
فرمت فایل docx
حجم فایل 15 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12

حاکمیت شرکتی

حاکمیت شرکتی چیست؟

حاکمیت شرکتی یک مجموعه روابطی است بین سهامداران، مدیران و حسابرسان شرکت که متضمن برقراری نظام کنترلی بمنظور رعایت حقوق سهامداران جزء و اجرای درست مصوبات مجمع و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی می باشد. این قانون که مبتنی بر نظام پاسخگویی و مسئولیت اجتماعی استواراست مجموعه ای از وظایف و مسئولیتهایی است که باید توسط ارکان شرکت صورت گیرد تا موجب پاسخگویی و شفافیت گردد.

تعاریف حاکمیت شرکتی

 بررسی ادبیات موجود نشان می‌دهد، هیچ تعریفی مورد توافق در مورد حاکمیت شرکتی در سطح جامعه حرفه‌ای وجود ندارد و مطابق با کشوری که در نظر می‌گیریم، تفاوت‌های چشمگیری در این تعریف به چشم می خورد. تعاریف موجود از حاکمیت شرکتی در یک طیف قرار می‌گیرند که دیدگاه‌های محدود در یک سو و دیدگاه‌های گسترده‌تر در سوی دیگر طیف قرار می‌گیرند. در دیدگاه‌های محدود، حاکمیت شرکتی به رابطه شرکت و سهامداران محدود می‌‌شود که این الگوی قدیمی حاکمیت شرکتی است .در آن سوی طیف، حاکمیت شرکتی را می‌توان به صورت یک شبکه از روابط دید که نه تنها بین شرکت‌ها و مالکان آن‌ها (سهامداران)، بلکه بین یک شرکت و عده زیادی از ذینفعان از جمله: کارکنان، مشتریان، فروشندگان، دارندگان اوراق قرضه و ... وجود دارند.

تعاریف دیگری از مفهوم حاکمیت شرکتی:

                                                

1. سیستمی که با آن شرکت‌ها هدایت و کنترل می‌شوند.

2. حاکمیت شرکتی عبارت است از ... فرآیند نظارت و کنترل برای تضمین این که مدیر شرکت مطابق با منافع سهامداران عمل می‌کند.

3. ساختارها، فرآیندها، فرهنگ‌ها و سیستم‌هایی که عملیات موفق سازمان را فراهم می‌کنند.

4. سیستم حاکمیت شرکتی را می‌توان مجموعه قوانین، مقررات، نهادها و روش‌هایی تعریف کرد که تعیین می‌کنند شرکت‌ها چگونه و به نفع چه کسانی اداره می‌شوند.

5.حاکمیت شرکتی مربوط به اداره عملیات شرکت نیست بلکه مربوط به هدایت بنگاه اقتصادی، نظارت و کنترل اعمال مدیران اجرایی و پاسخگویی آن‌ها به تمام ذینفعان شرکت می‌باشد.

 

تعاریف محدود حاکمیت شرکتی متمرکز بر قابلیت‌های سیستم قانونی یک کشور برای حفظ حقوق سهامداران اقلیت می‌باشند .این تعاریف اساساً برای مقایسه بین کشوری مناسب هستند و قوانین هر کشور نقش تعیین‌کننده ای در سیستم‌ حاکمیت شرکتی دارد.

و در تعاریف گسترده‌تر حاکمیت شرکتی بر سطح پاسخگویی وسیع‌تری نسبت به سهامداران و دیگر ذینفعان تأکید دارند. تعاریف گسترده‌تر نشان می‌دهند که شرکت‌ها در برابر کل جامعه، نسل‌های آینده و منابع طبیعی (محیط زیست) مسئولیت دارند. 

دانلود مقاله حاکمیت شرکتی

بررسی تاثیر تاخیرهای پروازی به تفکیک علل بر رضایتمندی مسافرین

بررسی تاثیر تاخیرهای پروازی به تفکیک علل بر رضایتمندی مسافرین

بررسی تاثیر تاخیرهای پروازی به تفکیک علل بر رضایتمندی مسافرین

دانلود بررسی تاثیر تاخیرهای پروازی به تفکیک علل بر رضایتمندی مسافرین

بررسی تاثیر تاخیرهای پروازی به تفکیک علل بر رضایتمندی مسافرین
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل docx
حجم فایل 622 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 14

بررسی تاثیر تاخیرهای پروازی به تفکیک علل بر رضایتمندی مسافرین

 

چکیده:

هدف از این پژوهش ، بررسی تاخیر در پروازها و نقش آن برسطح رضایتمندی مسافر به عنوان یک مشتری است. در این مقاله تاخیر در پرواز به صورت یک روال معمول و به تفکیک علل بررسی شده و در نهایت راهکارهایی برای کاهش این تاخیرها و افزایش سطح رضایتمندی مسافرین بیان می گردد. در این پژوهش سعی بر این است که به تاخیرهای پروازی به عنوان یک مسئله که می تواند فرصت هم باشد، توجه شده و جوانب مختلف برای استفاده بهینه از این مسئله بررسی گردد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که شرکت های هواپیمایی چندان در مورد میزان و دلیل تاخیرها  با مسافرین صادق نیستند و در عین حال مسافرین و شرکت های هواپیمایی درک متقابل ضعیفی نسبت به دلایل این تاخیرها دارند. نگارندگان معتقدند که مشکل اساسی از عدم وجود این درک متقابل سرچشمه می گیرد.

 

کلمات کلیدی: تاخیر، پرواز، مسافر، رضایتمندی مسافر، مدیریت ارتباط با مشتری

روش تحقیق:

 

مطالب این مقاله از منابع کتابخانه ای، سایت های مختلف اینترنتی، جمع آوری داده از پرسش نامه و لیست پروازهای فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی (ره) تهران جمع آوری شده است.

پرسش نامه مسافرین به صورت تصادفی در سطح آژانس های هواپیمایی شهر زاهدان توزیع شده است؛ در این پرسش نامه با طرح سوالاتی در زمینه های مختلف، نظر مسافربن در مورد تاخیر پروازی مورد سنجش قرار گرفته شده است. هم چنین با کمک لیست پروازهای انجام شده در دو فرودگاه یاد شده میزان متوسط تاخیر پروازی در یک بازه ی یک ماهه بدست آمده است.

 

مقدمه:

در سال های اخیر میزان استقبال از سفرهای هوایی، صنعت هوانوردی را به صنعتی مهم و تاثیرگذار در عرصه اقتصاد جهانی و مدیریت حمل و نقل تبدیل کرده است. آمارهای مختلف که از طریق سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری[1] منتشر شده است نشان می دهد در سال 2009 صنعت هوانوردی به طور متوسط با رشد روبرو بوده است[5]. با این همه مرور کوتاهی به وضعیت این صنعت در سال های اخیر نشان می دهد در کنار پیشرفت های انجام شده ، مشکلاتی هم به وجود آمده که باعث نارضایتی مسافرین به عنوان مشتریان اصلی این صنعت شده اند، عدم توجه به این مشکلات صنعت هوانوردی را دچار چالش عمیق و تقابل منفی با مسافرین خواهد کرد.

یکی از مهمترین این مشکلات بحث تاخیرهای پروازی است. آمار نشان می دهد اکثر شرکت های هواپیمایی علیرغم تلاش ها و برنامه ریزی های انجام شده، قسمت عمده ای از بودجه و زمان خود را به علت تاخیرهای پروازی از دست می دهند و در عین حال در هر لحظه خود را درگیر اعتراضات مسافرین احساس می کنند[5] و [14] .

 

 

تاخیر پروازی:

 

مسافر و شرکت هواپیمایی به عنوان دو رکن یک سفر هوایی، تعاریف متفاوتی از تاخیر پروازی دارند. از نظر مسافر، هر لحظه که از زمان انجام طبق برنامه پرواز بگذرد تاخیر پروازی محسوب می شود. به نظر می رسد این تعریف چندان مورد قبول شرکت های هواپیمایی نیست، بعضی شرکت ها تاخیر پروازی را وابسته به علت آن می دانند و بعضی هم یه صراحت تاخیرهای زیر سی دقیقه را تاخیر پروازی محسوب نمی کنند[15]. تعاریف دیگری هم برای تاخیر پروازی عنوان شده است که از آن ها در این قسمت صرف نظر گردیده اما باید پذیرفت، تعریف برتر تعریفی است که رضایت مسافر را به عنوان مشتری در پی داشته باشد.

مهمترین علل رسمی وقوع تاخیر پروازی نقص فنی، شرایط جوی، تاخیر در ورود قبلی[2] و ترافیک فرودگاهی[3] هستند. علل دیگری هم برای تاخیرهای پروازی وجود دارد که وابسته به علل یاد شده هستند؛ از این میان می توان به اتمام ساعت قانونی پرواز خلبان[4] و دلایل شبه قانونی[5] اشاره کرد.

بیشترین علت تاخیرهای پروازی در جهان بدی شرایط جوی است. در ایران و بعضی کشورهای دیگر حدود هفتاد درصد تاخیرهای پروازی به علت بروز نقص فنی در هواپیما رخ می دهد[15] و [21] .

تاخیر پروازی در صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان یک عامل طبیعی یذیرفته شده است، چرا که تاخیرهای قانونمند در راستای ایمنی پرواز و حفظ جان مسافرین هستند و مسافرین هم چنین تاخیرهایی را با کمی اغماض می پذیرند.

 

 


[1] ICAO

[2] تاخیری است که به دلیل تاخیرهای غیرقابل جبران تاخیر پروازهای قبلی هواپیمای فعلی صورت می گیرد. هر هواپیما از آغاز روز کاری حدود سه مسیر پروازی را طی می کند که تاخیر در یک مسیر باعث تاخیرهای دامنه دار تا پایان روز می شود.

[3] ترافیک در باند، آشیانه، برج مراقبت،آسمان شهر ورودی – خروجی و ...

[4] طبق کنوانسیون ژنو و شیکاگو برای هر خلبان میزان مشخص و قانونمندی برای پرواز روزانه تعریف شده است. این مقدار حدود هشت ساعت در روز است.

[5] تاخیر به دلیل رسیدن مسافرین ویژه و ...

دانلود بررسی تاثیر تاخیرهای پروازی به تفکیک علل بر رضایتمندی مسافرین

الگوریتم تکاملی مرکب بهینه مبتنی بر الگوریتم های PSO و HBMO برای بازآرایی فیدر توزیع با چند تابع هدف

الگوریتم تکاملی مرکب بهینه مبتنی بر الگوریتم های PSO و HBMO برای بازآرایی فیدر توزیع با چند تابع هدف

الگوریتم تکاملی مرکب بهینه مبتنی بر الگوریتم های PSO و HBMO برای بازآرایی فیدر توزیع با چند تابع هدف

دانلود الگوریتم تکاملی مرکب بهینه مبتنی بر الگوریتم های PSO و HBMO برای بازآرایی فیدر توزیع با چند تابع هدف

الگوریتم تکاملی مرکب بهینه مبتنی بر الگوریتم های PSO و HBMO برای بازآرایی فیدر توزیع با چند تابع هدف
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل docx
حجم فایل 406 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16

الگوریتم تکاملی مرکب بهینه مبتنی بر الگوریتم های PSO و HBMO برای بازآرایی فیدر توزیع با چند تابع هدف

چکیده

این مقاله یک الگوریتم تکاملی قدرتمند برای حل مساله باز آرایی فیدر توزیع(DFR) با چند تابع هدف ارائه می دهد. هدف اصلی DFR مینیمم کردن تلفات توان، انحراف ولتاژ گره ها، تعداد دفعات کلید زنی و متعادل کردن بارها در فیدرها می باشد. بخاطر این حقیقت که اهداف متفاوتند و غیر قابل اندازه گیری حل این مساله با روش های قدیمی که تنها یک هدف را بهینه می کند دشوار می باشد. این مقاله یک روش نوین بر پایه نرم 3 در مساله  DFR ارائه می دهد.  در روش پیشنهادی، توابع هدف بعنوان یک بردار در نظر گرفته می شوند و هدف ماکزیمم کردن فاصله (نرم 2) بین بردار تابع هدف و بدترین بردار تابع هدف می باشد در حالیکه قیود ارضا شوند. از آنجاییکه DFR پیشنهادی یک مساله بهینه سازی غیر قابل تفکیک وچند هدفه می باشد یک الگوریتم تکاملی مرکب (EA) بر پایه بهینه سازی مرکب جفت گیری زنبور عسل(HBMO) و بهینه سازی دسته اجزا (ذرات) مجزا (DPSO) ،که HBMO- DPSO نامیده می شود، برای حل آن اعمال می گردد. نتایج روش بازآرایی پیشنهادی با پاسخ های بدست آمده از دیگر روش ها مقایسه گردیده است، DPSO و HBMO اصلی بر روی سیستم های آزمایش توزیع مختلف انجام پذیرفته است.

کلیدواژگان

بهینه سازی جفت گیری زنبور عسل(HBMO)، باز آرایی فیدر توزیع(DFR)، بهینه سازی دسته اجزا (ذرات) مجزا (DPSO)

  1. 1.      پیشگفتار

شرکت های برق دائما بدنبال فناوری هایی هستند که ممکن است عملکرد تحویل توان را تقویت کند. یکی از چندین موضوع مهم، کنترل تلفات توان می باشد. بازآرایی شبکه توزیع، فرآیندی است که ساختار توپولوژیکی توزیع را با تغییر حالت باز/بسته سکشن لایزرها (باز بندها) و وقفه دهنده ها در یک سیستم تغییر می دهد.  تحت رژیم های کاری عادی، اهداف(objectives) از بار اضافی ترانسفورماتور، گرمای بیش از حد هادی جلوگیری می کند و ولتاژ غیر عادی را کاهش می دهد و همزمان تلفات توان حقیقی را در سیستم مینیمم می کند. از آنجائی که کاندیدهای مختلف برای ترکیبات کلید زنی در سیستم توزیع وجود دارد بازآرایی شبکه یک مساله بهینه سازی مرکب پیچیده با قیود غیر قابل تمایز می باشد[24-1]. در سال های اخیر، بسیاری از پژوهشگران مینیمم کردن تلفات را در حوزه بازآرایی فیدر در سیستم های توزیع مورد بررسی قرار داده اند. یکی از اولین مقالات در این زمینه توسط باک و مارلین [2] ارائه گردید. روش بهینه سازی مجزای شاخه و حلقه بر روی یک شبکه توزیع حلقوی انجام پذیرفت. با این حال، کاربرد آن بر روی سیستم های واقعی بخاطر تلاش های کامپیوتری بسیار راحت نمی باشد.از آن پس، روش های بسیاری پیشنهاد گردیده است. برای مثال، سیوانلار و همکارانش جستجوی اولیه ای بر روی بازآرایی فیدر بمنظور کاهش تلفات انجام دادند[3]. باران و وو مساله کاهش تلفات و متعادل سازی بار را بعنوان مساله برنامه نویسی عدد صحیح انجام دادند[4]. نرا و همکارانش و پارساد و رانجان از یک الگوریتم ژنتیک برای جستجوی ساختار با کمترین تلفات [12و5] استفاده کردند. شیر محمدی و هوانگ استفاده از روش پخش بار مبتنی بر یک الگوریتم تصادفی را برای یافتن ساختار با کمترین تلفات در شبکه های توزیع شعاعی انجام دادند [13و6]. شیانگ و رنه از یک روش حل که از شبیه سازی تابکاری بهره می برد برای جستجوی یک پاسخ غیر درونی قابل قبول استفاده کردند [8و7]. میگوئل و هرنان یک مدل عملی اقتصادی برای حل ساختار شبکه توزیع استفاده کردند [9]. دلبم و همکارانش یک رمزگذاری درختی و دو عملگر ژنتیکی برای بهبود عملکرد EA در مسائل بازآرایی شبکه پیشنهاد دادند[10]. داس یک روش فازی چند هدفه برای حل مساله بازآرایی شبکه ارائه داد [11]. نیکنام و همکارانش یک الگوریتم مرکب موثر برای بازآرایی فیدر توزیع چند هدفه بر پایه  بهینه سازی جفت گیری زنبور عسل(HBMO) و روش فازی چند هدفه ارائه دادند [14]. علمائی و همکارانش یک هزینه مبتنی بر روش جبرانسازی برای بازآرایی فیدر توزیع با در نظر گرفتن تولیدات پراکنده پیشنهاد کردند [17-15].

نظر به اینکه توابع هدف بازآرایی فیدر توزیع یکسان و قابل اندازه گیری نمی باشند، حل مسائلی از این نوع با روش های قدیمی که برای حل مسائل تنها با یک  هدف استفاده می گردید دشوار می باشد. از اینرو، در این مقاله یک فرمول نویسی جدید بر پایه روش نرم 2 برای بازآرایی فیدر توزیع با چند تابع هدف پیشنهاد می گردد. در روش پیشنهادی، توابع هدف برای مینیمم کردن تلفات توان اکتیو، تعداد دفعات کلید زنی و انحراف ولتاژ باس ها و متعادل کردن بار روی فیدر ها اعمال می گردد. در این روش، توابع هدف، مینیمم کردن فاصله بین بردار تابع هدف موجود و بردار بدترین تابع هدف می باشد. بردار اولی بر پایه نتایج بدست آمده از بازآرایی قبلی بدست می آید. متغیرهای کنترلی، وضعیت تای سوئیچ ها و سکشن لایزرها می باشند. از آنجاییکه ساختار سیستم توزیع بایستی شعاعی باقی بماند در حالیکه تعداد زیادی از کلید ها مورد استفاده قرار می گیرند متغیرهای کلید زنی طوری تعریف می گردند که وقتی یک تای سوئیچ بسته است یک کلید سکشن لایزر که تشکیل یک حلقه می دهد باز باشد. 

دانلود الگوریتم تکاملی مرکب بهینه مبتنی بر الگوریتم های PSO و HBMO برای بازآرایی فیدر توزیع با چند تابع هدف

مقاله مقایسه روش های احتمالی بر پایه زمان برای محاسبه مقدار ذخیره انرژی لازم برای مصرف کننده منفصل از شبکه (شبکه قدرت سراسری)

مقاله مقایسه روش های احتمالی بر پایه زمان برای محاسبه مقدار ذخیره انرژی لازم برای مصرف کننده منفصل از شبکه (شبکه قدرت سراسری)

مقایسه روش¬های احتمالی بر پایه زمان برای محاسبه مقدار ذخیره انرژی لازم برای مصرف کننده منفصل از شبکه (شبکه قدرت سراسری)

دانلود مقاله مقایسه روش های احتمالی بر پایه زمان برای محاسبه مقدار ذخیره انرژی لازم برای مصرف کننده منفصل از شبکه (شبکه قدرت سراسری)

مقایسه روش¬های احتمالی بر پایه زمان برای محاسبه مقدار ذخیره انرژی لازم برای مصرف کننده منفصل از شبکه (شبکه قدرت سراسری)
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل docx
حجم فایل 622 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 6

مقایسه روش­های احتمالی بر پایه زمان برای محاسبه مقدار ذخیره انرژی لازم برای مصرف کننده منفصل از شبکه (شبکه قدرت سراسری)

چکیده

استفاده از ذخیره کردن انرژی بهمراه منابع انرژی های تجدید پذیر مانند باد و خورشید برای کاستن اثر متغیر بودن ذاتی این منابع انرژی توجه ویژه ای دارد. در این مقاله یک مصرف کننده جدا از شبکه با منبع انرژی بادی و با ذخیره انرژی مورد مطالعه قرار می گیرد. از دو روش متفاوت برای تخمین ساعاتی که بار نمی تواند تامین گردد استفاده می شود. هر دو روش شامل شبیه سازی های مونت کارلو می باشند که یکی از زنجیره مرتبه اول مارکوف هم استفاده می کند. نتایج نشان خواهد داد که نتایج  حاصل از این دو روش برای تخمین ساعاتی که بار تامین نمی گردد کاملا با هم متفاوت می باشند.

 

1. پیشگفتار

از آنجاییکه قیمت سوختهای فسیلی در حال افزایش می باشد و اثر آنها در گرم شدن کره زمین مشهود می باشد جستجو برای یک شکل از انرژی جایگزین بسیار مهم شده است. در طی چند سال گذشته ،یک افزایش چشمگیری در استفاده از منابع انرژی های تجدید پذیر مانند باد و خورشید رخ داده است این منابع انرژی در تولید گازهای گلخانه ای شرکت نمی کنند و از لحاظ هزینه در حال رقابت با دیگر منابع انرژی مبتنی بر سوخت های فسیلی می باشند. یک ناحیه خاص از رشد در زمینه انرژیهای تجدید پذیر کاربردهای خود تامین (خود مختار) می باشد که یک مصرف کننده به شبکه قدرت متصل نشده و توان مصرفی اش را فقط از انرژی های تجدید پذیر می گیرد.

یک عیب این تکنولوژی ها ذات متغیر(غیر ثابت) بودن  منبع می باشد.هر دو منبع انرژی باد و خورشید متکی به شرایط مطلوب آب و هوایی برای تولید ماکزیمم انرژی می باشند.گرچه تابش خورشیدی در بازه زمانی بلند مدت می تواند در یک مکان خاصی پیش بینی گردد و انرژی بادی با توجه به داده های قبلی پیش بینی می گردد تولید قدرت آنها بسته به شرایط جوی متغیر و تصادفی می باشد.

راه حل این موضوع استفاده از ذخیره کردن انرژی می باشد. تنوع وسیعی از روش های ذخیره انرژی وجود دارد.

زمانیکه در مورد ذخیره انرژی صحبت می کنیم تمایل داریم که احتمال تامین توان بار مصرف کننده (جدا از شبکه) را با کم کردن هم هزینه تولیدی منبع و هم تجهیزات ذخیره انرژی ، افزایش دهیم. البته تامین توان بار یک تابعی از زمان و انرژی می باشد. تجهیزات ذخیره انرژی و الکترونیک قدرت همراه آن علاوه بر اینکه بایستی قادر به ذخیره انرژی کافی برای ارضای مطالبات بار باشند همچنین بایستی آنقدر سریع عمل نمایند که تامین توان بار بصورت مداوم انجام پذیرد .

در این مقاله دو روش تخمین مبتنی بر زمان باری تعیین کردن مقدار انرژی لازم برای یک مصرف کننده جدا زا شبکه که فقط با انرژی باد تامین می گردد بررسی می شود.

هر دو روش از تابع چگالی احتمال (PDF) داده های انرژی باد که در فواصل 15 دقیقه در یک دوره 12 ماه جمع آوری می گردد استفاده می کنند.

 

دانلود مقاله مقایسه روش های احتمالی بر پایه زمان برای محاسبه مقدار ذخیره انرژی لازم برای مصرف کننده منفصل از شبکه (شبکه قدرت سراسری)

مقاله مطالعه پایدارساز سیستم قدرت منطق فازی

مقاله مطالعه پایدارساز سیستم قدرت منطق فازی

مقاله مطالعه پایدارساز سیستم قدرت منطق فازی

دانلود مقاله مطالعه پایدارساز سیستم قدرت منطق فازی

مطالعه¬ی پایدارساز سیستم قدرت منطق فازی
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل docx
حجم فایل 452 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 11

مطالعه­ ی پایدارساز سیستم قدرت منطق فازی

چکیده

در این مقاله به بررسی تاثیر پایدارساز سیستم قدرت منطق فازی (PSS) در بهبود پایداری سیستم قدرت تک ماشینه می­پردازیم. به منظور بهبود پایداری، انحراف سرعت (Dw) و شتاب (Dv) روتورِ ژنراتور سنکرون به عنوان ورودی کنترلر منطق فازی در نظر گرفته شدند. این متغیرها اثرات قابل ملاحظه­ای بر میرائی نوسانات مکانیکی شفت ژنراتور دارند. سیگنال­های پایدارساز با استفاده از تابع عضویت فازی که به این متغیرها وابسته هستند بررسی شدند. Simulink Block Design و Matlab 5.3در پیاده­سازی سیستم بکار بردهشدند. عملکرد پایدارساز سیستم قدرت منطق فازی با پایدارساز سیستم قدرت متعارف و بدون پایدارساز سیستم قدرت مقایسه شد. شبیه­سازی­ها تحت شرایط مختلف یعنی عملیات در حالت ماندگار، خطای سه فاز به زمین، تغییرات توان مکانیکی ورودی، بارگیری ژنراتور و تغییرات پله­ای ولتاژ مرجع (Vref) مورد آزمایش قرار گرفت.

  1. 1.       مقدمه

در ده­های قبل از پایدارسازهای سیستم قدرت برای تامین عملکرد مطلوب سیستم تحت شرایطی که نیاز به پایدارسازی وجود دارد استفاد شده است. پایداری ژنراتور سنکرون به چند عامل از جمله تنظیمات رگولاتور ولتاژ (AVR) اتوماتیک بستگی دارد. بسیاری از ژنراتورها با AVR بهره­ بالا و سریع برای تقویت پایداری در مقیاس بزرگ طراحی شده­اند تا ژنراتور را در سنکرونیزم بالا در حین شرایط خطا حفظ کنند. کنترلرهای تحریک مکمل (اضافی) که به آن­ها پایدارسازهای سیستم قدرت (PSS) می­گویند بر روی ژنراتورهای سنکرون افزوده شده­اند تا با AVR بهره­ بالا و دیگر منابع میرا کننده­ی منفی دارای عملکرد مشترک باشند.

برای تامین میرائی، پایدارساز بایستی یم مولفه­ی گشتاور الکتریکی بر روی روتور ایجاد کند که با تغییرات سرعت هم­فاز است [1].

استفاده از پایدارساز سیستم قدرت (PSS) به منظور تولید یک سیگنال پایدارساز مکمل است که برای تحریک سیستم یا حلقه­ی کنترلیِ واحد تولیدی در ایجاد میرائی مثبت استفاده می­شود.پرکاربردترین پایدارساز سیستم قدرت متعارف PSS پیش­فاز-پس­فاز است [1، 2] که تنظیمات بهره در مقدار مشخصی ثابت نگهداشته می­شود که تحت شرایط عملیاتی خاصی تعیین می­شوند تا منجر به عملکرد بهینه در آن شرایط خاص شود. با این­حال، تحت شرایط مختلف بارگیری ژنراتور سنکرون دارای عملکرد ضعیفی هستند.

محدودیت­های پارامتر ثابت PSSمتعارف منجر به طرح­های کنترلی پیشرفته همچون کنترل خود تنظیمی [2]، PSSمبتنی بر قانون [3]، و کنترل منطق فازی [4] شده است. در طراحی کنترلرهای منطق فازی، بر خلاف روش­های قدیمی، از یک مدل ریاضی که مستلزم توصیف سیستم مورد مطالعه است استفاده نمی­شود. 

هدف این مقاله مطالعه­ و طراحی پایدارساز سیستم قدرتی است که در تحلیل پایداری بکار می­رود. این طراحی بر مبنای پیاده­سازی تکنیک منطق فازی بر روی پایدارساز سیستم قدرت در جهت بهبود میرائی سیستم است. کارایی PSS مبتنی بر منطق فازی در یک باس بی­نهایت تک ماشینه در برنامه­ی سیمولینک (بسته­ی نرم­افزاری Matlab 5.3) نشان داده شده است. عملکرد PSS مبتنی بر منطق فازی با PSSمتعارف و بدون PSS مقایسه شده است. شبیه­سازی­های انجام شده در حوزه­ی زمان برای مطالعه­ی سیستم تست برای مطالعه­ی پاسخ غیر خطی بکار برده خواهد شد که عملیات حالت ماندگار و اختلالات بزرگ همانند خطای سه فاز  را دنبال می­کند.

شکل 1 یک سیستم تک ماشینه را نشان می­دهد که به یک شبکه­ی بی­نهایت از طریق خط انتقال کوتاه با امپدانس 0.568+j0.2469متصل شده است. با توجه به بلوک دیاگرام، سیگنال پایدارساز در سیستم تحریک وارد می­شود. ماشین سنکرون دارا محرک نوع DC1AIEEE است [5].

  1. 2.     کنترلر منطق فازی

شکل 2 بلوک دیاگرام کنترلر منطق فازی را نشان می­دهد. این شکل بطور کلی از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است: رابط فازی­سازی، پایگاه دانش، منطق تصمیم­گیری، و رابط غیرفازی­سازی. اگر خروجی دیفازور عمل کنترلی برای یک پروسه نباشد، نتیجتا سیستم یک سیستم تصمیم منطق فازی خواهد بود. 

دانلود مقاله مطالعه پایدارساز سیستم قدرت منطق فازی