تحقیق، پایان نامه، پروژه،پرسشنامه...

تحقیق، پایان نامه، پروژه،پرسشنامه...

تحقیق، پایان نامه، پروژه،پرسشنامه...

تحقیق، پایان نامه، پروژه،پرسشنامه...

پاورپوینت خلاصه کتاب مدیریت اسلامی تألیف: دکتر سید علی اکبر افجه ای

پاورپوینت خلاصه کتاب مدیریت اسلامی تألیف: دکتر سید علی اکبر افجه ای

پاورپوینت خلاصه کتاب مدیریت اسلامی تألیف دکتر سید علی اکبر افجه ای

دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب مدیریت اسلامی تألیف: دکتر سید علی اکبر افجه ای

پاورپوینت خلاصه کتاب مدیریت اسلامی تألیف دکتر سید علی اکبر افجه ای
دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 487 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 108

پاورپوینت خلاصه کتاب مدیریت اسلامی تألیف: دکتر سید علی اکبر افجه ای

پاورپوینت با تعداد 108 صفحه شامل خلاصه 27 فصل 

vاز نظر علمای اسلام "مکتب" عبارت است از شیوه حل مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تربیتی .... و علمی، که در هر جا به نحوی از آن پیروی می شود. در حقیقت مکتب " روش" است و وظیفه مکتب اقتصادی ارائه راه حل هایی است که با مفهوم عدالت خواهی سازگار باشد. حال آنکه "علم" دانشی است که پدیده های مختلف را تفسیر و روابط آنها را با یکدیگر تعیین می نماید.

vمکتب "روش" حل مسائل یا بایدها را اعلام و عنوان می نماید ولی علم " تفسیر روابط" بین این مسئله با مسائل دیگر و یا " قوانین" و روابط بین این پدیده را با پدیده های دیگر یا آن چه را که هست عنوان می دارد. vوقتی صحبت از اقتصاد اسلامی و یا مدیریت اسلامی می نماییم این به معنای "مکتب" است و نه "علم" و زمانی که صحبت از " مدیریت" و اصول آن می نماییم به مفهوم قوانین و یا تفسیر روابط بین اصول یا قوانین ثابتی است که بر مدیریت درون سازمان ها حاکمیت دارد.

vبرای رسیدن از "زیربنا" به "روبنا" روش مطالعه روش " تکوینی" است. یعنی اندیشه تا جایی که ممکن باشد در فضای طبیعی برای استخراج حقایق و واقعیت ها اوج می گیرد و حال آنکه روش مطالعه در اکتشافی " مکتب"، از روبنا به زیر بنا خواهد بود که با روش مطالعه در "تکوین" یعنی حرکت از زیربنا به روبنا فرق می کند. vمدیریت اسلامی یک مقوله "مکتبی" است و نه "علمی". vوظیفه مکتب ارائه راه حل هایی است که با مفهوم عدالت خواهی سازگار باشد. v"علم" دانشی است که پدیده های مختلف را تفسیر و روابط بین آنها را با یکدیگر تعیین می نماید. vسیر مطالعاتی برای مبحث " مکتبی" پیرامون "مدیریت اسلامی" یک سیر اکتشافی است و باید از "روبنا" به "زیربنا" باشد که با روش مطالعه "علمی" که از "زیربنا" به "روبنا" و یک سیر تکوینی است باید متفاوت باشد. v"علم" آنچه را که هست بیان می کند و "مکتب" آنچه را که باید باشد.

فصل دوم

وجوه تمایز مدیریت " اسلامی" با سایر مکاتب مدیریت

 vاز ابتدائی ترین اصول "مدیریت" که اسلامی هم باشد اینست که ارزش ها و ضد ارزش های آن مبتنی و متکی بر "مکتب" حیات بخش اسلام باشد. vوجه تمایز " مدیریت اسلامی" با اشکال دیگر " مدیریت" ها  در جوامع کاپیتالیستی، کمونیستی و یا هر نوع جامعه دیگری که اداره امور مردم در دست عده ای از سرمداران حکومت هاست در این نیست که نظام های " مدیریت" دیگر صاحب " مکتب" یا در حقیقت ایدئولوژی یا "روش" خاص اداره نظام اجتماعی خود نمی باشند یلکه وجه تمایز در "اسلامی" بودن نظام مدیریت کنونی و متکی  و مبتنی بودن این نظام بر پایه اصول ثابت "وحی" و بیان شده توسط خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص) است و مادی یا الحادی بودن مکاتب" مدیریت" مقابل است. v

فصل بیست و هفتم

رهبری از دیدگاه امام علی (ع)

 vدیدگاه شخصیتی رهبری را به عنوان یک مالکیت و یا یک سلسله مالکیت های شخصی که تنها در اختیار یک یا تعداد معدودی افراد به درجات مختلف است معرفی می کند. این دیدگاه همچنین پیشنهاد می کند که رهبری تنها در ظرف مردم خاصی می گنجد و فقط محدود به کسانی است که عقیده بر این است به طور فطری و ذاتی از تولد از صفت رهبری برخوردار هستند. در مقابل نقطه نظر فرایندی در رهبری پیشنهاد می کند رهبری پدیده ای است که در زمینه وجود دارد و برای همه قابل دسترس است. v

دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب مدیریت اسلامی تألیف: دکتر سید علی اکبر افجه ای

ترجمه مقاله مقررات، سودآوری و بازده تعدیل شده شرکتهای بیمه اروپایی

ترجمه مقاله مقررات، سودآوری و بازده تعدیل شده شرکتهای بیمه اروپایی

ترجمه مقاله مقررات، سودآوری و بازده تعدیل شده شرکتهای بیمه اروپایی

دانلود ترجمه مقاله مقررات، سودآوری و بازده تعدیل شده شرکتهای بیمه اروپایی

ترجمه مقاله مقررات، سودآوری و بازده تعدیل شده شرکتهای بیمه اروپایی
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 839 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24

ترجمه مقاله مقررات، سودآوری و بازده تعدیل شده شرکتهای بیمه اروپایی

مقررات، سودآوری و بازده تعدیل شده شرکتهای بیمه اروپایی:

بررسی تجربی:

چکیده:

این مطالعه به بررسی اثرات مقررات بر سودآوری شرکتهای بیمه اروپایی و بازده تعدیل شده ریسک آنها را میپردازد که به دنبال یک رابطه u شکل وارونه بین بازگشت سرمایه و دارایی و مقررات مربوط به کافی بودن سرمایه ، حسابداری و حسابرسی مورد نیاز میباشد. در مقابل، نیاز به ذخایر فنی، یک اثر منفی را در بازگشت سرمایه و دارایی دارد و ما هیچ شواهدی از ارتباط با مقررات مربوط به سرمایه گذاری و نظارت بر قدرت را پیدا نکرده ایم. ما همچنین شواهدی از یک رابطه u شکل وارونه را برای نرخ یک شرکت تعدیل شده با ریسک بازگشتی و مقررات مربوط به سرمایه مورد نیاز و همچنین حاکمیت شرکتی و کنترل داخلی را میخواهیم. رعایت ترکیبات، مخالف مقررات فنی است. این نتایج قوی برای کنترل صفات خاص کشورها مانند اقتصاد کلان،توسعه بازار سهام، کیفیت کلی نهاد ها و ریشه های قانونی میباشد.

1.مقدمه:

در سالهای اخیر، سیاستگذاری بسیاری در سراسر جهان، اقدام به اصلاح چهارچوب قانونی از بخش بیمه را نموده است. اگر چه مقررات عمدتا با هدف کنترل ریسک پذیری بوده است، کاهش خطر ابتلا به ورشکستگی و محافظت از بیمه گذاران ممکن بود، ساختار و رقابت را در صنایع تغییر دهد و قیمتها و بیمه محصولات را محدود نموده و تحمیل هزینه های اضافه بر شرکتهارا داشته باشد.(پاپ2001). در نتیجه سوال این است که چگونه سیاستهای مختلف نظارتی موجودموثر بر عملکرد شرکتهای بیمه، به وجود خواهد آمد. تحقیقات در مورد مقررات بیمه کمیاب بوده، به خصوص زمانی که با یک تحقیق بانکی غنی برای بررسی اثرات مقررات در جنبه های مختلف در مقایسه عملکرد مانند سودآوری، هزینه واسطه گری مالی و بازده و بهره وری مورد نظر باشد. در اغلب موارد، تحقیقات ارائه شده، تضاد نظری را در خصوص تاثیر مقررات مالی در شرکتها را استدلال میکند. به عنوان مثال، تا حدی که خطر رفتار اخلاقی پر مخاطره را تشویق میکند، شرکت میخواهد مشوقهای بیشتری برای افزایش خطر درصورتی که مجاز به ارائه گسترده تر خدمات باشد ،را داشته و در واقع داس و همکاران در 2003 استدلال میکنند که مقررات زدایی مادی و آزادسازی به بیمه اجازه میدهد که فعالیتهای بانکی از نوع یکی از عوامل اصلی شکست شرکتهای بیمه باشد. تاثیر ارزش این شرکتها، منجر به رفتار محتاطانه و افزایش تنوع در دارایی میشود(گونزالس 2005)

در همان زمان، تعداد محدودی از مطالعات به بررسی مقررات و عملکرد بیمه در کشورهای منحصر به فرد مانند اتریش، آلمان، اسپانیا، اکراین، امریکا، کره، فیلیپین، تایوان، و تایلند میپردازد. پاپ در سال 2004 اشاره میکند که چنین مطالعاتی به ما اجازه نمیدهد که برای رسیدن به یک نتیجه روشن در مورد نفوذ از چهارچوب قانون بر عملکرد شرکتهای بیمه اقدام کنیم. یکی از دلایل این است که این مطالعات معمولا برای استفاده از پروکسی های  ضعیف نظارت مانند متغیرهای ساختگی برای مقررات زدایی استفاده می شود.(بویاسای و همکاران 2002) و یا آنها به سادگی قبل و بعد از مقررات زدایی برای مقایسه عملکرد به کار میروند(انسفلرنت 2004). بنابراین ، آنها به بررسی مقررات خاص بیمه مانند سرمایه مورد نیاز و یا ذخایر فنی می پردازد که آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. علاوه بر این، ممکن است با مشکل به تعمیم نتایج بدست آمده برای تک تک کشورها روبرو شوند، چرا که هیچ شواهدی برای شیوه های موفق در یک رکود با یک تنظیم نهادی وجود ندارد.(بارث و همکاران 2004). بنابراین سوال اینجاست که اگر در همه حالت، مقررات بر عملکرد شرکتهای بیمه بدون جواب باقی مانده است. مطالعه ما تلاش برای اضافه کردن این رشته از تحقیقات ، با عنوان اولین توسعه موقت یک مدل تجربی برای بررسی تاثیر مقررات مختلف که سودآوری بیمه در اروپا را داشته و تعدیل بازده ریسک را بدنبال دارد. بیشتر به طور خاص، ما با استفاده از اطلاعات در پایگاه داده قوانین بیمه، که توسط انجمن بین المللی ناظران  بیمه (IAIS) ارائه شده است، برای ساخت شاخصهای مختلف برای مقررات مربوط به سرمایه مورد نیاز، قدرت نظارت، مقررات فنی، افشای حسابداری و حسابرسی، سرمایه گذاری و اداره امور شرکتها میباشد. به این ترتیب، شاخصهای نظارتی که ما در استفاده از پروکسی ها بر سیاستهای مختلف برای مقررات داریم ما با اجرای پرداخت بدهی دوم در اروپا توسط IAIS ترویج یافته است. پس از آن ما به بررسی اینکه آیا و چگونه این مقررات موثر بر عملکرد شرکتهای بیمه است میپردازیم.

 

دانلود ترجمه مقاله مقررات، سودآوری و بازده تعدیل شده شرکتهای بیمه اروپایی

تحقیق جامع مدیریت آموزشی اصول و کاربرد آنها

تحقیق جامع مدیریت آموزشی اصول و کاربرد آنها

تحقیق جامع مدیریت آموزشی اصول و کاربرد آنها

دانلود تحقیق جامع مدیریت آموزشی اصول و کاربرد آنها

تحقیق جامع مدیریت آموزشی اصول و کاربرد آنها
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 193 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 124

تحقیق جامع مدیریت آموزشی اصول و کاربرد آنها

بخشهایی از متن:

مدیریت در مفهوم کلی و عام آن به شکل ها و با دیدگاههای متفاوت تعریف شده است . همه اندیشمندان مدیریت در یک نکته اتفاق نظر دارند و آن این است که مدیریت عامل رسیدن به اهداف سازمان می باشد . استونر "stoner"  می گوید ،   فرآیند برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت و کنترل کوشش های اعضای سازمان و استفاده از تمام منابع سازمان برای دست یابی به اهداف معین سازمانی است . بیشترین تأکید این تعریف بر وظایف اصلی مدیریت و استفاده از همه منابع و امکانات برای رسیدن به هدف های سازمانی می باشد .

فلیپو "Flippo" مدیریت را هماهنگی همه منابع از طریق فراگردهای برنامه ریزی و کنترل عملیات سازمان بطوری که هدف ها را بتوان بطور موثر و صرفه جویانه حاصل نمود تعریف می کند . در این تعریف مدیریت جریانی مجموعه ای است که مهم ترین کار او هماهنگی ، برنامه ریزی و کنترل است . اساسی ترین نکته در تعریف فوق اصطلاحات موثر و صرفه جویانه است . موثر بودن کار مدیر یعنی دست یافتن به هدف ها و آنچه سازمان می بایست به آن برسد . مفهوم صرفه جویانه به معنی استفاده مناسب ، بجا و اقتصادی از امکانات و منابع موجود در سازمان است . مدیر باید در ظرف زمان و مکان و رعایت عمر و انرژی مصرف شده از منابع استفاده بهینه کند . صرفه جویانه یعنی این که برآیند نتایج بدست آمده بطور قایل ملاحظه ای از برآیند منابع ، نیروها ، امکانات ، انرژی و زمان صرف شده بیشتر باشد .

 علی علاقه بند ، مدیریت را بوجود آوردن و حفظ کردن محیطی که در آن افراد بتوانند در جهت برآوردن هدف های معینی بطور موثر و کار آمد فعالیت کنند تعریف می کند . در بیشتر تعاریف مدیریت ، به انسان و کار کردن انسان ها اشاره شده است . یک تعریف مدیریت را کار کردن با افراد و به وسیله افراد و گروه ها برای تحقق هدف های سازمانی معرفی می کند . صاحب نظر دیگری می گوید ، مدیریت یعنی هنر انجام دادن کارها به وسیله دیگران . عده ای نیز مدیریت را فراهم کردن محیط مناسب برای افراد می دانند .

...

اوایل قرن بیستم ، دنیای صنعتی شاهد توسعه سازمانها و موسسات بزرگ و پیچیده بود به موازات توسعه سازمانهای صنعتی ، موسسات دولتی و بازرگانی نیز روزبروز بزرگتر و پیچیده تر می شدند . نظام اداری برخاسته از این تحول

 و توسعه ، نظامی است که بوروکراسی ( دیوان سالاری ) معروف است .    ماکس وبر ، جامعه شناس آلمانی اولین نظریه پردازی است که بوروکراسی را مطالعه کرد و مدل نظری پر ارزشی از خود باقی گذاشت .

به زعم ماکس وبر ، بهترین جلوه گاه این ارزشها ، در سازمان از نوع بوروکراسی است به عبارتی دیگر، بوروکراسی سازمانی است که تجسم کار آیی و عقلانیت بوده ، در عین حال ، بریک اساس قانونی استوار است .

بوروکراسی ، نظام اداری با سازمان بزرگ و گسترده است که با عده ی کثیری ارباب رجوع سر وکار دارد . بوروکراسی را غالبا مترادف با سازمان رسمی    می دانند . ماکس وبر پدید آورنده بوروکراسی نوع آرمانی است . این مدل بر این فرض استوار است که با استفاده از الگوهای رفتاری معینی ، می توان فعالیتهای سازمانهای رسمی بزرگ را چنان هدایت کرد که بیشترین میزان تولید یا خدمت موثر حاصل شود .

وبر برپایه این اعتقاد که منطق و عقلانیت در رفتار انسان بسیار مطلوب است ، بوروکراسی را وسیله ای برای نیل به عقلانیت در امور و فعالیت های سازمان یافته تلقی می کرد . مهم ترین کمک ماکس وبر به مدیریت ، نظریه اقتدار ( اختیار ) و توصیف سازمانها بر مبنای ساختار روابط ناشی از اختیار است . وبر ، برای قدرت چند مبنا تشخیص داد ، از جمله قهر و اجبار و ترغیب ، ولی بیشترین توجه خود را به مسئله اختیار که بر مبنای اطاعت ارادی و داوطلبانه دیگران پدید می آید ، معطوف کرد . در سازمانهای رسمی ، از جمله سازمانهای نظام آموزش و پرورش  ، روابط رسمی بر اساس اختیار برقرار می شوند . نوع و ماهیت روابط میان معلم – شاگرد ، مدیر – معلم یا به طور کلی ، رئیس – مرئوس را عنصر اختیار مشخص می سازد دیگر نظریه ها در مدیریت که به ذکر نام آنها بسنده می شود شامل :

نظریه رفتاری ، نظریه همکاری ، نظریه تصمیم گیری ، نظریه همسازی می باشد

...

رویکردهای ارزشیابی مبتنی بر هدف و ارزشیابی سیستم ها غالباً در ارزشیابی آموزش به کار رفته اند (فلیپس 1991). چارچوبهای مختلف ارزشیابی برنامه ها تحت تاثیر این دو رویکرد عرضه شده اند. اثرگذارترین چارچوب توسط کرک پاتریک عرضه شده است. الگوهای ارائه شده توسط کرک پاتریک (1959) برپایه رویکرد ارزشیابی مبتنی بر هدف براساس چهار سوال ساده ای است که به چهار سطح ارزشیابی تبدیل شده، استوار است. واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج. ازسوی دیگر، تحت رویکرد ارزشیابی سیستم ها، الگوی ارزشیابی اثـــربخشی چون: الگوی زمینه، درون داد، فرایند، محصول (CIPP)، الگوی سیستم اعتبار بخشی آموزش (TVS)، و الگوی درون داد، فرایند، برون داد و بازده (IPOO) تدوین و ارائه گردیده اند. با مقایسه این چهار الگوی می توان بیان کرد که الگوی ارزشیابی کرک پاتریک، گامهای ضروری تحقق مقاصد و شیوه بهره گیری از نتایج ارزشیابی را برای بهبود آموزش تعریف نمی کند. دشواری کاربرد چنین الگویی برای دست اندرکاران، انتخاب واستفاده از روشهای ارزشیابی (کمی، کیفی، تلفیقی) است. به دلیل سادگی ظاهری چنین الگویی، مدرسان بدون احتساب نیازها و منابع یا تعیین چگونگی کاربرد الگو و نتایج آن، در استفاده از این الگو پیشقدم می شوند. طبیعتاً، بسیاری از سازمانها، حالت سطح یادگیری را هم موردتوجه قرار می دهند. الگوی پاتریک در سطوح اول و دوم ساده و در سطوح سوم و چهارم پیچیده تر می شود. و این شاید دلیل کاربری زیاد درسطح اول ودوم الگوی یادشده باشد.

 

دانلود تحقیق جامع مدیریت آموزشی اصول و کاربرد آنها

ترجمه مقاله انواع حافظه های سخت افزاری کامپیوتر

ترجمه مقاله انواع حافظه های سخت افزاری کامپیوتر

ترجمه مقاله انواع حافظه های سخت افزاری کامپیوتر

دانلود ترجمه مقاله انواع حافظه های سخت افزاری کامپیوتر

دانلود ترجمه مقاله انواع حافظه کامپیوتر
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 408 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17

تحقیق با موضوع حافظه های سخت افزاری

 

Table of contents 

عنوان مطالب

 

1-memory…………………………………..3  

حافظه                                  

    

2-Types of memory…………………… .4  

  انواع حافظه                              

 

3-Types of secondary memory…….6

  انواع حافظه جانبی        

 

4-Floppy Disks………………………….8

  فلاپی دیسک ها

 

5-magnetic tape, drum and laser disk………….….10

 

   نوار مغناطیسی , درام و دیسک لیزری

=======================================

Memory

حافظه

 

  Memory refers to the part of the computer that stores programs and data related to these programs. The smallest unit of information, a digital system that can store, is a binary digit, a bit, which has a logic value of 0 or 1.

حافظه به قسمتهایی از کامپیوتر اشاره می شود که برنامه ها و داده های مربوط به آن برنامه را ذخیره می کند.کوچکترین واحد اطلاعاتی یک سیستم دیجیتالی که می تواند ذخیره شود, رقم باینری است , بیتی که یک ارزش منطقی صفر یا یک دارد.  

   1-Bit of data stored in an electronic devise called a flip-Flop or   1-bit register.

یک بیت از داده ذخیره شده در وسیله های الکتریکی , فلیپ فلاپ یا ثبات یک بیت نامیده

 می شود.

     A flip-flop or a 1-bit register is a type of general memory cell.

Eight bits of information considered a unit are referred to as a byte.

یک فلیپ فلاپ یا ثبات یک بیت نوعی از سلول حافظه عمومی است.هشتبیت از اطلاعات به عنوان یک واحد از بایت مطرح شده است.

     The M bits of data stored in a register comprise a word.

M بیت از داده های ذخیره شده در یک ثبات شامل یک کامه است.

    A word is simply a number of contiguous bits operated upon or   considered by the hardware as a group.

یک کلمه بسادگی تعدادی از بیتهای همجوار عملیاتی یا مطرح شده به وسیله سخت افزار یک گروه است.

   The number of bits in the word, M, is the word length. The act of storing data in a register is called a write operation.

   Determining the value of contents of a register is called a read operation.

تعداد بیتها در یک کلمه ,M  , طول کلمه است عمل ذخیره سازی در ثبات ها عمل نوشتن نامیده می شود.

تصمیم گرفتن در مورد ارزش محتوای یک ثبات عمل خواندن نامیده میشود.

    Computer memory is measured in kilobytes, or megabytes of information. One kilobyte equals to 1024 bytes and one megabyte equals to 1,043,576 bytes. Therefore, if our system has 640 KB of memory, it can hold 655,360 bytes at one time.

 

حافظه کامپیوتردر واحدهایی از کیلوبایت ,یا مگابایت هایی از اطلاعات اندازه گیری میشوند.یک کیلوبایت برابر است با 1024بایت و یک مگا بایت برابر است با 1,043,576 بایت.بنابراین اگر سیستم ما 640 کیلو بایت حافظه دارد,می تواند 655,360 بایت را همزمان نگه دارد.

 

 

  There is a time lag between the application of an address and the appearance at the output of the contents of the addressed location this time lag is known as the memory's access time and is dependent both on the technology and on the structure used to implement the memory.

وجود دارد زمان تاخیر بین یک آدرس کاربردی و نمایش خروجی از محتویات ,آدرس مکانی این زمان تا خیرمعروف است به زمان دستیابی حافظه و هر دو به تکنولوژی وساختار استفاده شده در اجزا حافظه وابسته است .

 

   Access time divided memories into two classes:

Random access time memory and sequential access memory   if the access time varies significantly depending upon the order in which addresses are applied, the memory is a sequential access memory.

زمان دستیابی به حافظه ها به دو دسته تقسیم می شود:

زمان دستیابی تصادفی و زمان دستیابی ترتیبی حافظه, اگر اهمیت تغییرات زمان دستیابی وابسته به نوعی که در آدرس ها به کار می رود باشد,حافظه,حافظه با دستیابی ترتیبی است.

 

  If the access time for each read applied the memory is essentially of the order in which addresses are applied the memory is a Random access Memory.

اگر زمان دستیابی برای هر یک از عمل خواندن به کار برده شده درحافظه درخواستی ضروری در آدرسهایی که به کار برده شده اند باشد, حافظه , حافظه با زمان دسترسی تصادفی است.

دانلود ترجمه مقاله انواع حافظه های سخت افزاری کامپیوتر

مقاله بررسی اثرات فن آوری اطلاعات و ارتباطات، ساختار سازمانی و سبک رهبری بر بهبود ارتباطات سازمانی

مقاله بررسی اثرات فن آوری اطلاعات و ارتباطات، ساختار سازمانی و سبک رهبری بر بهبود ارتباطات سازمانی (مطالعه موردی : شعب بانک کشاورزی شهرستان شیراز )

مقاله بررسی اثرات فن آوری اطلاعات و ارتباطات، ساختار سازمانی و سبک رهبری بر بهبود ارتباطات سازمانی (مطالعه موردی شعب بانک کشاورزی شهرستان شیراز )

دانلود مقاله بررسی اثرات فن آوری اطلاعات و ارتباطات، ساختار سازمانی و سبک رهبری بر بهبود ارتباطات سازمانی (مطالعه موردی : شعب بانک کشاورزی شهرستان شیراز )

مقاله بررسی اثرات فن آوری اطلاعات و ارتباطات، ساختار سازمانی و سبک رهبری بر بهبود ارتباطات سازمانی
(مطالعه موردی  شعب بانک کشاورزی شهرستان شیراز )
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 519 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 172

مقاله بررسی اثرات فن آوری اطلاعات و ارتباطات، ساختار سازمانی و سبک رهبری بر بهبود ارتباطات سازمانی

(مطالعه موردی : شعب بانک کشاورزی شهرستان شیراز )

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                 صفحه

چکیده ...................................................................................................................1

فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه ......................................................................................................... ..3

1-1- تعریف و بیان مسأله ................................................................................ ..4

1-2- اهمیت تحقیق ........................................................................................ ..4

1-3- اهداف تحقیق ........................................................................................ ..5

1-4- فرضیات تحقیق ..................................................................................... ..5

1-5- متغیر های تحقیق ................................................................................... ..5

1-6- قلمرو تحقیق ......................................................................................... ..6

1-7- محدودیت ها....................................................................................................6

1-8 - واژگان کلیدی ...................................................................................... ...6

فصل دوم : ادبیات موضوع، مباحث نظری و پیشینه تحقیق

مقدمه ......................................................................................................... ...9

2-1- فن آوری اطلاعات و ارتباطات ................................................................... ..10

2-1-1- تعریف فن آوری اطلاعات و ارتباطات ...................................................... ..10

2-1-2- فرآیند تکوین فن آوری اطلاعات و ارتباطات ................................................ ..11

2-1-3- انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات........................................................ ..11

2-1-4- تاریخچه فن آوری اطلاعات.............................................................................12

الف- رایانه های نسل اول................................................................................. ..14

ب- رایانه های نسل دوم.................................................................................... ..14

پ- رایانه های نسل سوم................................................................................... ..14

ج- رایانه های نسل چهارم ................................................................................ ..15

2-1-5- سیستم های اطلاعاتی و انواع آن .............................................................. ..15

الف- سیستم پردازش داد و ستد (TPS)..........................................................................16

ب- سیستم اطلاعات مدیریت (MIS).............................................................................16

ج- سیستم های حمایت از تصمیم .(DSS).......................................................................17

د- سیستم های حمایت از مدیران ارشد ( ESS)................................................................17

هـ - سیستم های حمایت از گروه کار (WGSS)..............................................................18

و- سیستم های اطلاعاتی خبره....................................................................................18

2-1-6- مؤلفه های فن آوری اطلاعات.................................................................. 18

2-1-7- انواع فن آوریهای ارتباط سازمانی ............................................................ 19

2-1-8- فن آوریهای کلیدی مؤثر بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات .............................. 20

الف- فن آوریهای سخت افزاری ......................................................................... 21

ب-  فن آوریهای  نرم افزاری ............................................................................ 21

ج- فن آوریهای شبکه سازی .............................................................................. 21

د- فن آوریهای  مخابراتی ................................................................................. 21

و- فن آوریهای مهندسی دانش ............................................................................ 21

هـ- فن آوریهای واسط انسان و ماشین .................................................................. 21

2-1-9- کاربرد های فن آوری اطلاعات در سازمانها ................................................ 22

2-1-10- مراحل رشد فن آوری اطلاعات و ارتباطات و سیستم اطلاعاتی در سازمانها ...........23

2-1-11- انقلاب ارتباطات از راه دور(مخابرات) .................................................... 23

2-1-12- فن آوری اطلاعات و مدیران................................................................. 24

2-1-13- مزایای فن آوری اطلاعات و ارتباطات..................................................... 24

2-1-14- نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها......................................... 25

2-1-15- نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ارتباطات سازمانی............................. 25

2-1-16- اثر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر الگوی ارتباط .........................................26

2-1-17- اثرات فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر پیامدهای ارتباط.............................. 26

2-1-18 - توانمند سازی کارکنان و فن آوری اطلاعات ............................................. 26

2-1-19- چشم انداز فن آوری اطلاعات در جهان..................................................... 27

2-2- ساختار سازمانی .................................................................................... 27

2-2-1- سازمان و سازماندهی ........................................................................... 27

 2-2-2- اهمیت مطالعه سازمان ........................................................................ 29

2-2-3- سازمان رسمی ................................................................................... 30

2-2-4- سازمان غیر رسمی ............................................................................. 30

2-2-5- سازماندهی ........................................................................................ 31

2-2-6- نمودار سازمانی .................................................................................. 31

2-2-7- تعریف ساختار ................................................................................... 32

2-2-8- ساختار سازمان .................................................................................. 32

2-2-9- تقسیم کار ( تخصصی کردن کار ) ............................................................ 33

2-2-10- محدودیتهای ساختارهای سنتی سازمان ..................................................... 34

2-2-11- ابعاد ساختار سازمانی ......................................................................... 35

2-2-12- تعریف پیچیدگی ............................................................................... 36

2-2-13-تفکیک افقی...............................................................................................36

2-2-14- گروه بندی کارها ( تشکیل دوایر سازمانی ) .............................................. 36

2-2-15- تخصص گرائی ................................................................................ 37

 2-2-16- زنجیره فرماندهی ............................................................................. 38

2-2-17- حوزة کنترل .................................................................................... 39

2-2-18- تمرکز وعدم تمرکز ........................................................................... 39

2-2-19- رسمیت .......................................................................................... 41

2-2-20- دامنة‌ رسمیت............................................................................................42

2-2-21- چرا پیچیدگی مهم است ؟...................................................................... 43

2-2-22- چرا رسمیت مهم است ...............................................................................43

2-2-23- چرا تمرکز مهم است ؟........................................................................ 44

2-2-24- ارتباط تمرکز،‌ پیچیدگی و رسمیت ......................................................... 45

2-2-24-1- تمرکز و پیچیدگی........................................................................... 45

2-2-24-2 - تمرکز و رسمیت .......................................................................... 46

2-2-24-3- رابطه بین رسمیت وپیچیدگی ............................................................. 46

2-2-25- طرحهای سازمانی ............................................................................. 46

2-2-25-1- ساختار ساده ................................................................................. 46

2-2-25-2- دیوانسالاری ( بوروکراسی ) ............................................................. 47

2-2-25-3- ساختار ماتریسی ............................................................................ 48

2-2-26- راههای جدید ................................................................................... 48

2-2-26-1- ساختار تیمی ................................................................................ 48

2-2-26-2 - سازمانهای مجازی ........................................................................ 49

2-2-26-3- سازمانهای بدون مرز ...................................................................... .49

2-2-27- عوامل موثر و تعیین کننده ساختار سازمانی .............................................. .50

الف- استراتژی.......................................................................................................50

ب- اندازه سازمان....................................................................................................51

ج- تکنولوژی..........................................................................................................51

د- محیط................................................................................................................52

هـ قدرت - کنترل.....................................................................................................53

2-2-28- رابطه ساختار و اثر بخشی سازمانی......................................................... ..54

2-3- رهبری ............................................................................................... ..56

2-3-1- تعریف رهبری ................................................................................... ..56

2-3-2- اهمیت رهبری مدیران .......................................................................... ..58

2-3-3- سبک رهبری مدیران............................................................................. ..59

2-3-4- عوامل درونی شکل دهنده سبک رهبری مدیران.....................................................59

2-3- 5 - اثر بخشی سبک رهبری مدیران .............................................................. ..60

2-3-6- تمایز مدیریت ورهبری.......................................................................... ..61

2-3-7- نظریه های سبک رهبری ....................................................................... ..62

2-3-7-1-  نظریه صفت رهبری ....................................................................... ..62

2-3-7- 2- نظریه های رفتاری رهبری.........................................................................63

2-3-7-2-1-  نظریه های x و y رهبری .............................................................. ..63

2-3-7-2-2- سبکهای اساسی رهبری .................................................................. ..64

2-3-8- شبکه مدیریتی .................................................................................... ..65

2-3-9-  دیدگاههای معاصر در نظریه رفتاری ....................................................... ..66

2-3-10- مطالعات دانشگاه آیووا......................................................................... ..68

2-3-11- رهبری وضعی در سازمان های چند فرهنگی ............................................ ..68

2-3-12- تئوری مسیر – هدف........................................................................... ..72

2-3-13- مدل اقتضایی «سبک – ساختار- توان »................................................... ..73

2-3-14- قدرت و رهبری................................................................................. ..73

2-3-15- دیدگاههای در حال ظهور در رهبری........................................................ 74

2-3-15-1- جایگزینی رهبری........................................................................... 74

2-3-16- دیدگاههای موافق ومخالف رهبری کاریزماتیک........................................... 75

2-3-17- اداره امور عمومی در روم باستان........................................................... 77

2-3-18- رهبری سازمانهای عمومی واداره امور دولتی در ایران باستان........................ 77

2-3-19- مدیریت ورهبری سازمانهای اداری در قرون وسطی..................................... 77

2-3 -20- شیوه های رهبری و اداره امور دولتی در اسلام.......................................... 78

2-3-21- دیدگاه های معاصر در رهبری............................................................... 80

2-3-21-1- هوش هیجانی و اثربخشی رهبری........................................................ 80

2-3-21-2- رهبری اخلاقی............................................................................... 80

2-3-21-3- رهبری میان فرهنگی ...................................................................... 81

2-3-22- ارتباط اعتماد و رهبری....................................................................... 81

2-3-23- آیا رهبران زن با رهبران مرد متفاوت اند ؟............................................... 83

2-3-24- نقش جدید مدیران ورهبران سازمانها در قرن بیست ویکم............................... 85

2-3-24-1- نگاه خوشبینانه .............................................................................. 85

2-3-24-2- نگاه انتقادی................................................................................... 86

2-4- ارتباطات ............................................................................................. 87

2-4-1- تعریف ارتباطات ................................................................................ 87

2-4-3- عناصر فراگرد ارتباطات ....................................................................... 89

2-4-4- ارتباطات در سازمانها .................................................................................90

2-4-5- فرایند ارتباطات..........................................................................................90

2-4-6- ارتباطات یک جانبه و دو جانبه ............................................................... 91

2-4-7- انواع مسیر های ارتباطی..............................................................................92

2-4-7-1- ارتباطات افقی................................................................................. 93

2-4-7-2- ارتباطات عمودی.....................................................................................93

2-4-7-3- ارتباطات مورب......................................................................................93

2-4-8- منبع«فرستنده »..........................................................................................93

2-4-9- به رمز درآوردن.........................................................................................93

2-4-10- گیرنده پیام (پاسخ دهنده )............................................................................93

2-4-11- بازخور..................................................................................................94

2-4-12- شبکه های ارتباطی در گروههای غیر رسمی....................................................94

2-4-12-1- ارتباطات در سطح افقی ................................................................... 94

2-4-13- ارتباطات در سطح سازمان .................................................................. 94

2-4-14- فرآیند انتقال .................................................................................... 95

2-4-15- کشف کردن (از رمز خارج شدن)........................................................... 95

2-4-16- اختلالات پارازیت.............................................................................. 95

2-4-17- سیستمهای ارتباطات غیررسمی ............................................................. 95

2-4-18- سیستمهای ارتباطات رسمی .................................................................. 96

2-4-19- شبکه های ارتباطی............................................................................. 96

2-4-19-1- شبکه های ارتباطی گروههای کوچک................................................... 97

2-4-19-2- شبکه های ارتباط سازمانی ............................................................... 98

2-4-20- موانعی که بر سر راه ارتباطات اثر بخش قرار دارد...........................................99

2-4-20-1- از صافی گذرانیدن اطلاعات.....................................................................99

2-4-20-2- ویژگیهای شخصی ......................................................................... 99

2-4-20-3- جنسیت........................................................................................ 99

2-4-20-4- عواطف....................................................................................... 99

2-4-20-5- زبان .......................................................................................... 100

2-4-21- توصیه هایی برای بهبود فراگرد ارتباطات.......................................................100

2-4-22- ارتباطات بین فرهنگها......................................................................... 100

2-4-23- سبکهای ارتباطات ............................................................................. 101

2-4-24- شیوه های ارتبا ط............................................................................... 101

2-4-24-1- ارتباط مکاتبه ای....................................................................................101

2-4-24-2- ارتباط کلامی ............................................................................... 102

2-4-24-3- ارتباط غیر کلامی .......................................................................... 102

2-4-25- روشهای بهبود ارتباطات (تنش زدایی در مدیریت )............................................102

2-4-25-1- خود گشودگی........................................................................................103

2-4-25-2- ادراک مدیر از خودش و سبک..................................................................103

2-4-26- مدیریت ارتباطات سازمانی .................................................................. 103

2-4-27- بهسازی فرایند ارتباطات ..................................................................... 104

 2-4-28- ارتباطات راغبانه ............................................................................. 104

2-4-29- فراگرد ارتباطات راغبانه...................................................................... 105

2-4-30- پرورش اطلاعات الکترونیکی و ارتباطات راه دور ..................................... 105

2-4-31- ارتباطات از منظر ارزشهای اسلامی ...................................................... 106

 2-4-32- نقش ادراک در ارتباطات .................................................................... 107

2-4-33- ارتباطات به کمک کامپیوتر ................................................................. 108

2-4-33-1- پست الکترونیکی...................................................................................108

2-4-33-2- پیام های فوری......................................................................................109

2-4-33-3- اینترانت و اکسترانت..............................................................................109

2-4-33-4- ویدئو کنفرانس......................................................................................109

2-4-34-  مـؤلفه های ارتباطات ........................................................................ 109

2-4-35- مدیریت دانش .................................................................................. .110

2-4-36- منظور از ارتباطات مدیریت منابع انسانی ................................................ 110

2-4-37- اخلاق در ارتباطات :دروغ گفتن بد است؟.................................................. 110

2-4-38- خصیصه های ارتباطات اثر بخش........................................................... 111

2-4-39- اثرات فن آوری ارتباطی روی الگوهای ارتباط ........................................... 112

2-5- پیشینه تحقیق..................................................................................................113

فصل سوم : روش تحقیق

مقدمه ......................................................................................................... 120

3-1- روش تحقیق ......................................................................................... 121

3-2- جامعه آماری ........................................................................................ 121

3-3- حجم نمونه و شیوه نمونه گیری ................................................................... 121

3-4- روش ها و ابزارهای جمع آوری اطلاعات ..................................................... 122

3-5- قابلیت اعتماد و اعتبار تحقیق (روایی و پایایی) ................................................ 124

3-6- روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها ........................................................ 124

3-7- متغیرهای تحقیق .................................................................................... 125

3-8- شاخص سازی ....................................................................................... 125

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه ......................................................................................................... 128

الف- تحلیل توصیفی – جداول فراوانی و خلاصه نتایج  ............................................. 129

ب- تحلیل استنباطی – آزمون فرضیه ها و خلاصه نتایج ............................................ 136

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

 مقدمه ........................................................................................................ .145

یافته های پژوهش .......................................................................................... .146

پیشنهادات ................................................................................................... .148

منابع و مآخذ  ............................................................................................... .150

ضمائم ........................................................................................................ .157

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                          صفحه

جدول (2-2) : نمونه هایی از فن آوریهای ارتباط سازمانی..................................................20 

جدول( 2- 4) مقایسه مفروضات نظریه های x و y................................................................64

جدول ( 3-1) فرضیه ها و سوالات تحقیق............................................................................123

جدول (3-2) ضرایب پایایی پرسشنامه تحقیق.......................................................................124

جدول (3-3 ) فرضیه ها و شاخص های تحقیق.....................................................................126

جدول (4-1) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت.......................................................129

جدول (4-2) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن...........................................................130

جدول (4-3) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مدرک تحصیلی.............................................131

جدول (4-4) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه کار....................................................132

جدول ( 4-5) توزیع فراوانی پاسخگویی به سوالات پرسشنامه تحقیق........................................133

جدول ( 4-6) آماره های توصیفی سوالات پرسشنامه تحقیق....................................................135

جدول (4-7) خلاصه نتایج آزمون t تک نمونه ای فرضیه اول تحقیق..........................................136

جدول (4-8) خلاصه نتایج آزمون t تک نمونه ای فرضیه دوم...................................................136

جدول (4-9) خلاصه نتایج آزمون t تک نمونه ای فرضیه سوم..................................................136

جدول ( 4-10) آماره های توصیفی آزمون غیر پارامتریک فریدمن برای فرضیه های تحقیق............137

جدول (4-11) خلاصه نتایج آزمون غیر پارامتریک فریدمن فرضیه های تحقیق............................137

جدول (4-12) خلاصه آزمون t با واریانس های برابر فرضیه اول بر حسب جنسیت.....................137

جدول (4-13) خلاصه آزمون t با واریانس های برابر فرضیه دوم  بر حسب جنسیت....................138

جدول (4-14) خلاصه آزمون t با واریانس های برابر فرضیه سوم  بر حسب جنسیت..................138

جدول (4-15) خلاصه نتایج تحلیل واریانس متغیر فرضیه اول بر حسب سن..............................138

جدول (4-16) خلاصه نتایج تحلیل واریانس متغیر  فرضیه دوم  بر حسب سن.............................139

جدول (4-17) خلاصه نتایج تحلیل واریانس متغیر  فرضیه سوم   بر حسب سن پاسخگویان...........139

جدول (4-18) خلاصه نتایج تحلیل واریانس متغیر  فرضیه اول بر حسب تحصیلات پاسخگویان.......139 

جدول (4-19) خلاصه نتایج تحلیل واریانس متغیر  فرضیه دوم  بر حسب تحصیلات پاسخگویان......140

جدول (4-20) خلاصه نتایج تحلیل واریانس متغیر  فرضیه سوم  بر حسب تحصیلات پاسخگویان .....140

جدول (4-21) خلاصه نتایج تحلیل واریانس متغیر  فرضیه های تحقیق  بر حسب سابه کار پاسخگویان141

جدول (4-22) خلاصه نتایج آزمون t تک نمونه ای سوال های پرسشنامه تحقیق...........................142

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                                  صفحه

نمودار 2-7- تاثیر انواع قدرت بر سطوح گوناگون...........................................................74                  

نمودار 2-8- فراگرد ارتباطات و منشأهای احتمالی اختلال..................................................91

نمودار (4-1) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت............................................... 129

نمودار (4-2) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن.....................................................130

نمودار (4-3) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مدرک تحصیلی.......................................131

نمودار (4-4) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه کار.............................................132

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                            صفحه

شکل ( 2- 1 ) تاریخچه فن آوری اطلاعات و سیستم ها........................................................... 13

شکل ( 2-3) نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان....................................................25

شکل (2-5) شبکه رهبری..................................................................................................66

شکل( 2-6) رهبری وضعی پاول هرسی و کنت پلانچارد............................................................70        

 

چکیده

انسان موجودی اجتماعی است و همین ماهیت اجتماعی بودن آدمی را به برقراری رابطه و ایجاد ارتباطات با وجوه گوناگون اجتماعی رهنمون می سازد.رفع نیازهای آدمی جز از طریق ارتباطات صورت نمی گیرد. سازمان به عنوان یک نهاد اجتماعی به دلیل اهداف بنیادین فراتر از ارتباطی مؤثر در میان واحدهای گوناگون سازمان از وظایف مهم مدیران است. برقراری ارتباط مؤثر با کارکنان موجب آشنائی با نیازها و خواسته ها و درک بهتر انگیزه آنها می شود. پویا شدن اقتصاد جهانی، رفاه، رقابت و حدود جغرافیائی را دستخوش تغییر کرده است. دوران جدید که به عصر اطلاعات معروف شده، نوید دهنده ی جهانی نو با شیوه های نوین به کارگیری اطلاعات است. با توجه به گستردگی حوزه مسایل ارتباطی در سازمان و مدیریت می توان ادعا کرد که بسیاری از مشکلات سازمانی و اجتماعی ناشی از ضعف ارتباطات است. با توجه به حیاتی بودن ارتباط بین افراد و گروه ها در سازمان و تحقق اهداف سازمانی، این پژوهش با هدف شناسائی تأثیر عواملی همچون فن آوری اطلاعات و ارتباطات، ساختار سازمانی و سبک رهبری در ایجاد و بهبود ارتباطات سازمانی صورت گرفته است. جامعه آماری کلیه کارکنان شعب بانک کشاورزی شهرستان شیراز بوده که برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. روش و ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق روش کتابخانه ای و میدانی با پرسشنامه بر مبنای طیف لیکرت بوده است. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها در 2 سطح توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی و میانگین و سطح استنباطی از آزمون t تک نمونه ای، آزمون غیر پارامتریک فریدمن، آزمون t مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردیده است.

متغیرهای مستقل عبارتند از: فن آوری اطلاعات و ارتباطات، ساختار سازمانی و سبک رهبری و متغیر وابسته، بهبود ارتباطات سازمانی .

نتایج تحقیق مؤثر بودن فن آوری اطلاعات و ارتباطات، ساختار سازمانی و سبک رهبری را بر بهبود ارتباطات سازمانی نشان می دهد.

 

فصل اول

کلیات تحقیق

 

مقدمه

استقرار شبکه های ارتباطی مؤثر و توسعه مجاری ارتباطی در میان واحدهای گوناگون سازمان وظایف مهم مدیران است. اهمیت ارتباطات به حدی است که بخش عمده ای از اوقات کار مدیران و رهبری به خود اختصاص می دهد. بطور کلی بندرت امکان دارد که یک مدیر عالی بتواند بدون ارتباط با دیگر مشغول کار باشد و حتی هنگامی که به تنهایی در اتاق خود مشغول تفکر است نیز ممکن است به دلیل برقراری یک ارتباط تلفنی یا حضوری، رشته افکارش گسسته شود. نگرش جدیدی که در پیش روست می رساند که خواسته های اقتصاد پویا مستلزم ایجاد ساختارهای جدید اجتماعی،‌ سبک های جدید مدیریتی و رهیافتهای نوین در خلاقیتهای سازمانی است و اینها همگی ناشی از سیل عظیم تولید و گسترش اطلاعات در عصر حاضر است که سازمان ها را مجبور به نگرش مجدد در عملکرد و فعالیته های خود می کند. سازمانها پدیده های اجتماعی اند، لذا الگوهای تعاملی اعضاء آنها بایستی موزون وهماهنگ باشند تا ابهام و سردرگمی حداقل گردد و در نتیجه اطمینان حاصل شود که وظایف مهم سازمانی انجام می پذیرند. نتیجه آنکه، تعریف ما از سازمان بطور صریحی نیاز به هماهنگی در الگوهای تعاملی بین افرادرا مسلم می داند.

یک سازمان مرزهای نسبتاً مشخصی دارد . این مرزها به مرور زمان، می توانند تغییر کنند و ممکن است کاملاً واضح و روشن نباشند. اما به هرحال باید مرزهای مشخصی وجود داشته باشد تا بتوان اعضاء سازمان را از غیر اعضاء بازشناخت. هدایت، بر تلاش مدیر برای انگیزش کارکنان به منظور نیل به اهداف سازمانی، دلالت دارد .این تلاش به سه طریق صورت می گیرد : رهبری، انگیزش و برقراری ارتباطات. امروزه این واقعیت پذیرفته شده که در تجارت و کار، دولت، وسازمانها وگروههای بی شماری که در آنها کار می کنیم و آنها چگونگی زندگی ما را شکل می دهند، رهبری خوب عنصری بسیار اساسی است.

 

 

1-1- تعریف و بیان مسأله

سازمان به عنوان یک نهاد اجتماعی به دلیل اهداف بنیانی فراتر از ارتباطات روزمره، نوعی ارتباطات سازمانی بین افراد برقرار می سازد مدیران دریافته اند ارتباطات مؤثربا کارکنان ودرک انگیزه های ارتباطی آنان در توفیق مدیران در دستیابی به اهداف طراحی شده سازمان عامل مؤثری است. در پگاه هزاره سوم ودر سپیده دم قرن21 دانش ارتباطات و اطلاعات  انقلابی عظیم در عرصه گیتی بوجود آورده است از طرفی ارتباطات سازمانی یکی از مهمترین موضوعات سازمانی می باشد که با ظهور فن آوری های جدید اطلاعاتی ارتباطاتی به کلی دستخوش تغیر و تحول گردیده است. موج روزافزون بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، طی سالیان اخیر کشور ایران را نیز در بر گرفته و بسیاری از سازمان ها تمایل زیادی برای بهره گیری و استفاده از فناوری اطلاعات نشان می دهد تحول عظیمی که در شرف وقوع است، نتیجه پیشرفتهای سریع و بی سابقه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سالهای اخیر است و وسایل ارتباط جمعی، ارتباطات از راه دور و فناوری کامپیوتری در ایجاد این تغییر نقشی بسزا داشته اند در این میان توان دستیابی سریع و به موقع به اطلاعات مورد نیاز، یک برتری رقابتی محسوب می گردد. از آنجا که فناوری اطلاعات روش انجام کارها را دگرگون ساخته است، امور اقتصادی، اجتماعی و حتی طرز تفکرها را تغییر داده است. فناوری  اطلاعات و ارتباطات موجب عمل و عکس العمل مؤثر و کاراتر امور می شود، بدین سبب است که امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک ابزار استراتژیک مطرح است. با استفاده از این ابزار استراتژیک، مسئله سرعت انتقال اطلاعات حل می شود ولی آنچه که می ماند این است که از این اطلاعات چه کسانی استفاده کنند.بهبود مستمر فن آوری اطلاعات واستفاده از ارتباطات مؤثر سازمانی تاًثیر قابل توجهی بر محیط کاری داشته و اثر بخشی عملکرد مدیران برای کنترل امور را به طور چشمگیری افزایش می دهد.با توجه به حیاتی بودن وجود ارتباط بین افراد و گروه ها درسازمان و تحقق اهداف سازمانی محقق برآن است که تاًثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات شناسایی نموده و تأثیر ساختارسازمانی را بر ارتباطات سازمانی و عناصر تشکیل دهنده آن و سبک های رهبری را در برقراری و ایجاد ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی مورد بررسی قرار داده و بهترین سبک رهبری و نوع ساختار سازمانی را که تاًثیر مثبت بر ارتباطات اثر بخش سازمانی دارد معرفی نماید.ساختار سازمانی به عنوان یک بحث اساسی در موفقیت و شکست سازمانها مطرح است. این بحث همواره مورد توجه محققان و پژوهشگران بوده است. تناسب و هماهنگی سبک رهبری مدیران با ساختار یک سازمان منجر به اثربخشی و کارایی آن سازمان خواهد شد. سازمان ها باید به این واقعیت تن در دهند که مدیران در همه سطوح سازمانی، سبک های رهبری متفاوتی دارند و دارای رفتاری هستند که تغییر دادن آنها دشوار است. شناسایی این رفتارها و سبک های رهبری می تواند ساختار سازمانی متناسب با آنها را نمایان سازد. تضاد بین سبک رهبری مدیران و الزامات ساختار سازمانی می تواند موجب تنیدگی مدیر یا عدول وی از مناسبات ساختاری سازمان شود. از این رو برای سازمان حائز اهمیت است که در انتصاب مدیران، سبک رهبری آنها را مدنظر قرار دهند. 

 

دانلود مقاله بررسی اثرات فن آوری اطلاعات و ارتباطات، ساختار سازمانی و سبک رهبری بر بهبود ارتباطات سازمانی (مطالعه موردی : شعب بانک کشاورزی شهرستان شیراز )