تحقیق، پایان نامه، پروژه،پرسشنامه...

تحقیق، پایان نامه، پروژه،پرسشنامه...

تحقیق، پایان نامه، پروژه،پرسشنامه...

تحقیق، پایان نامه، پروژه،پرسشنامه...

مقاله انواع شایعه

مقاله انواع شایعه

مقاله انواع شایعه

دانلود مقاله انواع شایعه

دانلود مقاله شایعه
راههای مقابله با شایعه
انگیزه ها در پخش و انتشار شایعه
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 27 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24

شایعه :

تعریف شایعه : 

شایعه در چه موقعیتهایی رواج می یابد ؟ 

قانون اصلی شایعه :

عللی که مانع رواج شایعه می شود : 

انگیزه ها در پخش و انتشار شایعه :

فرآیند شکل گیری شایعه : 

( روش آزمایشگاهی )

کاهش یا سطیح :

برجسته سازی ( برجستگی ) یا تشدید sharpening

همانند سازی

همانند سازی با زمینه اصلی : 

همانند سازی به وسیله تلخیص : 

همانند سازی با توقعات :

همانند سازی با عادات زبان شناسی :

همانند سازی ناشی از انگیزه های قویتر :

همانند سازی با علاقه به لباس ( در زنان ) :

همانند سازی با علاقه شغلی : 

همانند سازی با تبعیض و تعصب : 

مشتریان شایعه 

انواع شایعه

طبقه بندی شایعه ها بر اساس معیار انگیزشی 

چگونه می توان با شایعه مقابله کرد : 

منابع :

===============

تعریف شایعه :

شایعه پیامی است که در میان مردم رواج می یابد ؛ اما واقعیتها آن را تایید نمی کند . وقتی افراد بسیاری مشتاق خبرگیری از چیزی باشند ؛ ولی قادر به کسب اطلاعات درستی نباشند ، پذیرای شایعات می شوند . شایعات اگر تعصبات افراد را تائید کند و یا نفرتهایشان را توجیه نماید . بهتر و بیشتر می تواند گسترش یابد .

در واقع ، شایعه پیامی است که به طرز غیر رسمی ( معمولاً دهان به دهان ) منتقل می شود و به موضوعی مربوط می شود که در تحقیق درباره درست بودن یا نادرست بودن آن مشکل است . شایعه معمولاً شامل اطلاعاتی می شود که برای مردم اهمیت دارد . البته ممکن است بخشی از شایعه حقیقت داشته باشد . هر چند می توان گفت که این حکم همواره صادق نیست .

شایعه در چه موقعیتهایی رواج می یابد ؟

شایعه در موقعیتهایی رواج می یابد که مردم مشتاق خبر باشند ولی نتوانند آن را از منابع موثق دریافت کنند . هر گاه انسانها علاقمند خبرگیری درباره موضوعی باشند ، به هر نوع اطلاعاتی در این باره متوسل می شوند و سپس آن اطلاعات را در میان خود پراکنده می سازند .

هنگامی که واقعیتهای اجتماعی به نوعی برای مردم در ابهام و پوشیدگی باقی بماند و رسانه های گروهی نیز سعی در روشن کردن این واقعیتها نداشته باشند ، زمینه مناسبی برای رواج شایعه به وجود می آید .

در رواج شایعه دو عامل دخالت دارد :

1 – اهمیت 2 – ابهام

1 – اهمیت : علاقه مردم به موضوع و اهمیت داشتن شایعه هم برای گوینده و هم برای شنونده .

2 – ابهام : میزان ابهام موضوع ، یعنی وجود دو یا چند تعبیر از یک موضوع . این ابهام می تواند با نبود اخبار دقیق یا به وسیله برخی تشنجات عاطفی ، که فرد را مجبور می کند که نتواند یا نخواهد واقعیتهایی را که در اخبار مطرح شده بپذیرد القاء شود .

دانلود مقاله انواع شایعه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.