مقاله روشهای مطالعه و یادگیری
مقاله روشهای مطالعه و یادگیری |
![]() |
دسته بندی | پژوهش |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 55 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 89 |
روشهای مطالعه و یادگیری
فراهم کردن محیط مناسب
محل و مکانی که مطالعه در آنجا انجام میشود باید مناسب باشد. منظور از محل مناسب مکانی است که آرام ، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد، این باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه میشود. بعضی افراد محل و زمانی را برای مطالعه انتخاب میکنند که بسیار شلوغ و پر سرو صدا است و بعضی از افراد رختخواب را برای مطالعه انتخاب میکنند و توقع یادگیری سطح مطلوب را دارند، ولی از این حقیقت غافلند که این محلها بدترین محل برای مطالعه است.
برای آنکه مطلبی کاملا آموخته شده
و با اندوختههای پیشین پیوند یابد، باید حتما معنا داشته باشد، در این
صورت احتمال یادگیری بیشتر و احتمال فراموشی کمتر خواهد شد. بنابراین قبل
از اینکه خود را محکوم کنیم به نداشتن استعداد درس خواندن ، کمبود هوش ،
کمبود علاقه ، عدم تونایی و سایر موارد ، بهتر است نواقص خود را در مطالعه
کردن بیابیم و به اصطلاح آنها بپردازیم.
در اینصورت به لذت درس خواندن پی خواهیم برد. اولین قدم در این راستا آن است با اندکی تفکر عادتهای نامطلوب خود را در مطالعه یافته و سپس عادتهای مطلوب جایگزین آن گردد.
جعبه یادگیری لایتنر
یکی از روشهای مؤثر یادگیری مطالب ،استفاده از جعبه لایتنر است.
در اینجا نحوه کار با این جعبه را توضیح می دهیم و امیدواریم شما با
استفاده از این ابزار ساده و سودمند ، بر یادگیری خود بیافزایید و در زمان
محدودتر با کیفیت بهتر مطالب بیشتری را به خاطر بسپارید.
این وسیله
توسط محقق اتریشی " سباستین لایتنر" طراحی شده و مطالب را از حافظه کوتاه
مدت شما به حافظه بلند مدت منتقل می نماید. یادگیری به کمک این روش شما را
از تکرار مطالب بی نیاز می سازد. همین امر یادگیری را شیرین و جذاب می کند.
بنا به روال گذشته مباحث علمی و زیر ساختی مقالات را با رنگ متفاوت می
نویسم تا خوانندگان گرامی برای جلوگیری از اتلاف وقت از آن بگذرند. لیکن
دانستن آن برای معلمان ، مشاوران ، برنامه ریزان آموزشی و درسی و کلیه
کسانی که به مباحث روان شناختی و تربیتی علاقه مند خالی از لطف نیست.
=====================
فهرست مطالب
نکاتی چند در مورد روشهای صحیح مطالعه .................................. 1
شیوه صحیح مطالعه ................................................................ 2
شش روش مطالعه .................................................................. 3
شرایط مطالعه ..................................................................... 6
چند توصیه مهم که بایدفراگیران علم از آن مطلع باشند................ 7
فنون موفقیت برای کنکور .......................................................... 8
برای تغییر عادات مطالعه ......................................................... 20
انواع روشهای مطالعه ............................................................ 20
روش دقیق خوانی ................................................................ 23
جعبه یادگیری لایتنر .............................................................. 25
قوانینی برای برنامه ریزی ...................................................... 32
روش مطالعه PQRST ............................................................ 34
تمرینهای برای تمرکز بیشتر ................................................... 35
سبک های یادگیری .............................................................. 36
الگوی یادسپاری (Memorizing) ............................................ 36
مراحل اجرای الگو ............................................................... 37
راهبردهای به یاد سپاری ...................................................... 39
معنی دار کردن مطلب .......................................................... 43
دابیر یاد یار ......................................................................... 48
معرفی روانشناسی خبر پردازی ............................................ 52
ایجاد محیطی آرام و به دور از تشنج ....................................... 57
آماده شدن برای امتحان ....................................................... 58
برنامه ریزی کنید ................................................................. 64
رمز موفقیت و کامیابی ......................................................... 66
اطلاعات مهم کنکور ............................................................. 72
تمرکز و تاثیرات ان ................................................................ 74
معرفی روشهای خواندن ........................................................ 76